Etiketės ir socialinė nelygybė
- Metodas iš programos: Man sakė
-
Popieriaus lapai, rašikliai ir/ar markeriai
-
Rašymo lenta / flipčartas ar dideli lapai
-
Žirklės
-
Lipni juosta
-
Lipnios etiketės arba geltona lipni juosta
-
50 min
Eiga:
Susijusios žmogaus teisės
Nediskriminacija, socialinės nelygybės
Pasiruošimas
Reikia pasiruošti lipnias etiketes ant kurių bus surašyti bruožai ar priklausymas tam tikrai socialinei grupei (neatsakingas, šmaikštus/prie humoro, protingas, tinginys, kurčias, pensininkas, pankas, reperis, metalistas, vėpla, blondinė, gėjus, feministė, romas, žydas, lesbietė, asmuo, užsikrėtęs ŽIV ir pan. ).
Grupei parenkama užduotis, pvz.:
Perstatyti kambario baldus kitaip
Nuspręsti, kokią populiarią grupę pasikviestumėte į savo miestą
Arba sukurkite vaidybinę situaciją:
Jūs esate tėvų susirinkime. Jums reikia nuspręsti, kaip sėdės klasėje Jūsų vaikai dviviečiuose suoluose (kas su kuo)
Prieš pradedant užduotį, vedantysis paaiškina dalyviams, kas vyks – kad kiekvienas jų gaus tam tikrą savybę ar tapatybę, apie kurią jie nežinos (ir kad draudžiama pasižiūrėti –pasistenkite, kad patalpoje nebūtų veidrodžių, o mobilių telefonų; lygiai taip pat kiti dalyviai tiesiogiai negali išduoti, kokia „etiketė“ jam užklijuota.)
Vedantysis turi būti atidus priskirdamas žmonėms bruožus. Jei, pavyzdžiui, grupės narys yra tingus, nederėtų jam duoti tokio lapelio. Žaidimo tikslas nėra atskleisti žmonių asmeninę nuomonę apie kitus grupės narius, o atpažinti stereotipus apie tam tikras grupes. Prieš leidžiant dalyviams atsimerkti, verta dar kartą pažvelgti į ratą, apsvarstyti, kas ir kuo jūsų bendraamžių grupėje užsiima, ir pagal tai – pakeisti vaidmenis.
Eiga
Bendraamžių švietėjas paprašo visų dalyvių atsisėsti ratu ir užsimerkti. Tuomet priklijuoja po lapelį kiekvienam grupės nariui ant kaktos ir paaiškina, kokią užduotį jie kaip grupė gauna. Svarbu pabrėžti, kad užduoties metu jie turi elgtis vieni su kitais pagal ant kaktos prilipintas etiketes, tačiau ne per daug tiesiogiai. Pavyzdžiui, jei kieno nors „etiketė“ yra „tingus“, visi turi elgtis su juo kaip su tinginiu (bet niekada nevartoti žodžio ant lapelio). Grupės nariai turėtų stengtis atlikti užduotį ir kartu elgtis su kitais pagal stereotipus, nurodytus lapelyje. Pabaigoje kiekvienas žaidėjas turi pabandyti atspėti, kas buvo parašyta ant jo lapelio, bet tai nėra pagrindinis žaidimo tikslas.
Apibendrinimas:
Labai svarbu, kad liktų laiko žaidėjams pasisakyti. Klausimai aptarimui:
• Kaip kiekvienas dalyvis jautėsi užsiėmimo metu?
• Ar buvo sunku elgtis su kitais žmonėmis pagal jų „etiketes“?
• Ar kas nors pradėjo elgtis pagal „etiketę“, tai yra ar kas nors, gavęs lapelį „šmaikštus“, nepradėjo pasakoti juokų ir elgtis lyg labai pasitikėtų savimi? Ar kas nors, pavadintas „tinginiu“, nenustojo bendrauti ir dalyvavo užsiėmime?
• Kokias „etiketes“ priklijuojame žmonėms realiame gyvenime? Kaip tai juos paveikia ir kaip tai paveikia mūsų nuomonę apie juos?
Metodą galima užbaigti ratu pasakant ką supratau šio metodo metu, o galima pasinaudoti ir kitomis pritaikymo galimybėmis.
Pasiūlymai tęsiniui, papildoma medžiaga
Galima naudoti ir kitą metodą „Ženk žingsnį“, jį rasite metodiniame rinkinyje „Pozityvas“.
Kitos pritaikymo galimybės bendraamžių švietėjams
Dalyvius galima supažindinti su A ir ne A teorija.
Jau esame kalbėję apie tai, kad žiniasklaida, viešoji erdvė, reklamos prisideda prie to, kad mes sužinome, jog vieni yra normalūs, „mes“, o likusieji – „kiti“.
Kultūriškai privilegijuota normos poziciją sociologė Nancy Jay vadina A kategorija, tai kas visuomenėje suvokiama, kaip grynas, tikras, teisingas. Visa kita patenka į ne A kategorija – tai kas ne A.
A | Ne A | |
LYTIS | ||
AMŽIUS | ||
RELIGIJA | ||
LYTINĖ ORIENTACIJA | ||
KILMĖ | ||
RASĖ | ||
SVEIKATA | ||
SOCIALINIS STATUSAS |
Kas Jūsų nuomone daugiausia privilegijų turi mūsų visuomenėje pagal šiuos aspektus? (Lytis, amžius ir taip toliau?)
A | Ne A | |
LYTIS | VYRAS | MOTERIS |
AMŽIUS | VIDUTINIO AMŽIAUS | JAUNAS, VYRESNIO AMŽIAUS |
RELIGIJA | KATALIKAS | MUSULMONAS, KT RELIGIJOS, ATEISTAS |
LYTINĖ ORIENTACIJA | HETEROSEKSUALUS | HOMOSEKSUALUS, BISEKSUALUS |
KILMĖ | LIETUVIS | MIGRANTAI, LENKAI, RUSAI |
RASĖ | BALTAODIS | TAMSIAODIS |
SVEIKATA | SVEIKAS | SU NEGALIA |
SOCIALINIS STATUSAS | PASITURINTIS | NETURTINGAS |
Ši teorija parodo, kaip reiškiasi hierarchiniai galios santykiai, vieniems suteikiantys teisę gauti, skirstyti išteklius, kitus – atribojantys nuo jų. Verta susimąstyti, kokias privilegijas turime, ir kokie mūsų veiksmai įtvirtina tokią atskirtį. Ir kaip dažnai mes būnami vienu aspektu A pusėje, žeminame kitą, kuris yra ne A pusėje, taip užsitikrindami savo „galią“., nes tik taip jaučiuosi esąs galingas.
Metodą galima užbaigti surašant idėjas, ką kiekvienas mūsų galime daryti, kad situacija keistųsi.
Temai pratęsti ir susieti su informaciniu raštingumu puikiai tinka metodas „Mesk iššūkį stereotipams“.