Įkalinta lytis
- Metodas iš programos: Man sakė
-
Popieriaus lapai, rašikliai ir/ar markeriai
-
Rašymo lenta / flipčartas ar dideli lapai
-
Spalvoti lipnūs lapeliai
-
50 min
Eiga:
Susijusios žmogaus teisės
Lygios galimybės, lyčių lygybė
Pasiruošimas
Vidury rato vedantysis padeda du didelius lapus popieriaus ir lipnius lapukus bei rašiklius kiekvienam. Ant vieno lapo didelėmis raidėmis užrašykite MOTERIS, ant kito – VYRAS.
Eiga
Bendraamžių švietėjas įveda dalyvius į diskusiją:
Koks pirmas klausimas pastojus ar ką tik pagimdžiusiai moteriai?
Taip –„kas gimė?“ Ir nuo to momento kažkas atsitinka – tėvai atitinkamai įrenginėja kambarį, perkame tam tikras dovanas, kurios tiktų berniukui ar mergaitei.
Šitas procesas vyksta visą mūsų gyvenimą todėl norėčiau pakviesti Jus pasiimti po kelis lipnius lapelius ir rašiklį ir parašyti ant jų visas žinutes, kurias vaikystėje, šeimoje ir mokykloje, o paskui paauglystėje, mokykloje girdėjote vien dėl to, kad gimėte berniuku, mergaite. Surašykite viską, ką aplinkoje girdite sakant mergaitėms, merginoms, berniukams, vaikinams, vien todėl, kad jie mergaitės, merginos, berniukai, vaikinai. Ko iš jūsų tikėjosi (-isi), reikalavo (-auja)?
Taip pat galima paprašyti dalyvių pagalvoti, iš kur ateina tos taisyklės, lūkesčiai, reikalavimai – ar tai jos/jie girdėjo asmeniškai iš artimų žmonių, darželyje, mokykloje, namie, studijų, darbo metu, televizijoje ir tt.
Dalyviai perskaito ir priklijuoja savo lapelius ant lapo „VYRAS“ arba „MOTERIS“.
Kokie jausmai ir mintys kyla išklausius asmeninių istorijų/patirčių?
Dalyviai pasidalina įspūdžiais. Vedantysis moderuoja toliau:
Kokios savybės priskiriamos vyrams, kokios moterims?
Vedantysis surašo vienoje pusėje, ko tikimąsi iš moterų, kokios savybės joms priskiriamos, kitoje – ko iš vyrų. Svarbu akcentuoti, jog tai nereiškia, jog mes galvojame, kad vyrai ir moterys tokie yra ar turi būti, tai tik parodo, kokias žinutes mes gauname/girdime.
Iš kur mes gauname šias žinutes? Iš tradicinių pasakų, vadovėlių, žiniasklaidos, reklamų. Galima parinkti pavyzdžių.
Nors visada yra savitumų, pastebima, kad labai skirtingos grupės žmonių, kurioms duodama nedaug laiko apibūdinti, kas yra vyras ir moteris, paprastai sudaro gana panašių savybių sąrašus. Taip yra todėl, kad mes iš bendrų šaltinių išmokstame, kokie turėtų būti vyrai ir moterys. Bendras tokių šaltinių pavadinimas yra „lyčių vaidmenys“. Tie vaidmenys mums yra pateikiami kaip standartinės dėžutės, į kurias turėtume tilpti. Dar kitaip šios dėžutės vadinamos socialinė lytis – socialinės normos ir vaidmenys, kurių iš mūsų tikisi visuomenė, kaip turi elgtis, atrodyti, ką jausti vyras ir moteris.
Bet iš tikrųjų, kas gi yra ta lytis?
Biologinė lytis nustatoma pagal išorinius ir vidinius lytinius organus, chromosomų rinkinį ir hormonus. Anatomija žmones apibūdina kaip biologinius vyrus, biologines moteris ir tarplyčius (intersex) asmenis.
Plačiau kaip paaiškinti sąvokas, rasite čia:
http://isgirsti.lt/jaunimui/lytis-biologine-ir-socialine/
Tuo tarpu lytinė tapatybė sudaro dalį savęs suvokimo, to kaip mes patys suprantame save ir kaip mus mato kiti. Lytinė tapatybė – tai, kas aš esu.
Kokias žinote lytines tapatybes? Vyrai, moterys, translyčiai, transsekssualūs asmenys.
Plačiau, kaip paaiškinti sąvokas galite rasti čia: http://isgirsti.lt/jaunimui/lyties-tapatyb/
Bendraamžių švietėjas moderuoja toliau:
Ar gali lyčių dėžutės būti pavojingos? Kuo?
Vedantysis gali pasiūlyti šį klausimą aptarti porose ar mažose grupelėse.
Patyčios mokykloje, nes neatitinki tam tikros normos (pvz.: ilgi vaikino plaukai) negali savęs realizuoti, daryti tai, ką nori, nes tai ne moteriai/vyrui, anoreksija, žema savivertė, savižudybės, depresija ir pan.
Dėžutės įtvirtina heteronormatyvumą (įsivaizdavimas, kad visas egzistuoja tik dvi lytys, kurio dažniausiai supriešinamos, ir vienintelė seksualinė orientacija yra heteroseksuali. )
Ar reikia apskritai atsisakyti dėžučių? Kaip tai įmanoma padaryti? Kas jums padėtų?
Grupelėse parašo, ką galime daryti kitaip mes, ar kiti.
Apibendrinimas:
Atsisakyti dėžutės, tai nereiškia iš viso nekepti pyrago – t.y. jei atsisakome visų tų dėžučių gali atrodyti, kad tarsi nieko nelieka. Bet iš tiesų, vis dėlto galime save apibūdinti ir būti, kuo norime būti. t.y. kepti savo unikalų pyragą – su vanile, gvazdikėliais, šlakeliu romo, o gal pelėsiniu sūriu, ar tikro šokolado gabalėliais ar šviežiomis žemuogėmis– kokį tik norime savo asmeninį, unikalų tapatybės pyragą- būti unikaliais savimi.
Pasiūlymai tęsiniui, papildoma medžiaga
Galima paruošti pavyzdžių, kur įtvirtinami lyčių stereotipai – iš žiniasklaidos, reklamos, mokymo priemonių ir pan.
Kitos pritaikymo galimybės bendraamžių švietėjams
Po užsiėmimo galima duoti „namų darbų“ pastebėti reklamas, ar komentarus, kuriuose atsispindi lyčių vaidmenų stereotipai, atpažinti seksistines reklamas bei komentarus.