R.Šimašiaus patarėjas: žmogaus teisės Lietuvos mokyklose yra sukompromituotos

Žmogaus teisės Lietuvos mokyklose yra sukompromituotos, sako teisingumo ministro Remigijaus Šimašiaus patarėjas žmogaus teisių klausimais Tomas Baranovas.

“Pačios žmogaus teisės tam tikra prasme yra šiek tiek sukompromituotos mokyklose. Dažnai mokytojams yra savotiška atmetimo reakcija, netgi mokiniai kartais sako “Kalbame apie žmogaus teises, o kas kalbės apie pareigas?”. Tai yra truputį negera situacija, kai sukompromituojama žmogaus teisių sąvokos reikšmė”, – pirmadienį surengtoje spaudos konferencijoje kalbėjo T.Baranovas.

Anot jo, šalies mokyklose dar trūksta diskusijų šiuo klausimu su moksleiviais, galinčių išjudinti jų išankstines nuostatas, suformuotas suaugusiųjų.

“Žmogaus teisės yra ne tada, kai yra visiška anarchija ir visi daro, kas ką nori. Pagrindinė teisė, matyt, mokinio yra teisė į mokslą, ir jeigu aplink palaikoma elementari drausmė, jeigu aplink niekas nesiverčia per galvą, tada ir užtikrinamos žmogaus teisės. Bet iki to supratimo dar yra toli, deja, ir mokytojai dažnai ne taip suvokia. Yra savotiško nebaudžiamumo atmosfera mokykloje, kuri kompromituoja žmogaus teisių sąvoką”, – teigė patarėjas.

Nacionalinio socialinės integracijos instituto direktorė Neringa Jurčiukonytė pritaria, jog mokyklose diskriminacijos problemą spręsti trukdo išankstinės nuostatos, kurias keisti būtina.

“Nemokame susidoroti su tuo, kad esame skirtingi ir ne visi tapatūs, ir reaguoti į tuos skirtumus civilizuočiau, ne patyčių keliu. Matome, kad jaunosios kartos požiūrį keisti yra ypač svarbu. Kai bandome integruoti žmones iš įvairių socialinių grupių, pavyzdžiui, romus, psichikos negalią turinčius žmones, labai aišku, kad pati integracija yra neįmanoma visų pirma dėl išankstinių neigiamų nuostatų”, – teigė ji.

Tam, anot N.Jurčiukonytės, reikia atitinkamai ruošti pedagogus, kad jie galėtų mokiniams parodyti tolerancijos pavyzdį.

“Jaunas žmogus, moksleivis viską perima iš savo aplinkos, išmoksta iš suaugusiųjų neigiamo modelio, diskriminacijos. Pedagogas tampa tuo raktiniu žmogumi, kuris galėtų neutralizuoti, parodyti teigiamą elgesio modelį”, – kalbėjo ji.

Mokytojai ir pedagogikos studentai dorotis su diskriminacijos problema mokyklose bus mokomi šią savaitę Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakultete rengiamos tarptautinės studijų savaitės “Pedagogai prieš diskriminaciją” metu. Seminarus ves Olandijos, Danijos ir Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakulteto dėstytojų komandos.

 

BNS,  © DMN arch. nuotr.

Komentarai