Vilniaus konferencijoje klegėjo pozityvai

Nuo rugsėjo mėnesio tautinio ir pilietinio ugdymo projekte „Piliečio žadintuvas“ dalyvavę Vilniaus apskrities moksleiviai gegužės 23 dieną susirinko į gerosios patirties konferenciją Balio Dvariono dešimtmetėje muzikos mokykloje. Į ją suvažiavo septyniolika mokyklų iš visos apskrities.

Nuo rugsėjo mėnesio Menų ir mokymo namai (MMN) ir Nacionalinis socialinės integracijos institutas (NSII) keliavo po Lietuvą su „žadintuvais“ – pilietiškumą ugdančiais metodais. 146 mokyklų bendruomenes organizatoriai pasitiko šūkiu „POZITYVAS. Aktyvus jaunimas nesnaudžia!”. „Žadintuvai“ pakėlė iš snaudulio daugiau nei 2500 moksleivių, kvietė tapti pilietiškus ir pradėti kurti tokią aplinką, apie kurią jie svajoja.

Viena iš organizatorių, NSII direktorė, Neringa Jurčiukonytė dėkojo susirinkusiems moksleiviams ir pedagogams už ryžtą, aktyvumą ir nevaržomą jaunatvišką maksimalizmą, kuriuo dalyviai bandė užkrėsti ir savo bendruomenes. „Jeigu jūs paklaustumėte pažįstamų, kokioje aplinkoje jie nori gyventi, turbūt niekas neminėtų neigiamų dalykų. Pavyzdžiui, tokių kaip patyčios. Jūs visi parodėte, jog pradedate nuo savęs ir taip kuriate aplinką, kurioje gera gyventi. Noriu palinkėti, jog   būtumėte tuo pokyčiu, kurį norite matyti“, – sakė N. Jurčiukonytė

MMN Forumo teatro metodo koordinatorė Danguolė Girčienė džiaugėsi matydama tiek daug aktyvaus jaunimo vienoje vietoje: „Jūs ir dar daugiau nei 2000 jūsų bendraamžių ir mokytojų įrodėte, jog susitelkimas vienoje vietoje gali stipriai prisidėti prie gražesnės ir geresnės Lietuvos ateities kūrimo.“

Visus mokslo metus aktyviai dalyvavusius ir savo aplinką gerinusius moksleivius pasveikinti atvyko Vilniaus savivaldybės švietimo skyriaus neformaliojo švietimo poskyrio vyr. specialistė Virginija Naruškevičienė. „Šiandien salėje aš matau moksleivius, kurie yra visiškai pabudę ir nebesiruošia užmigti. Manau, jog ši konferencija tikrai nėra jūsų finišas. Aš tikiuosi, kad kitais metais veiklą ne tik tęsite, bet ir įtrauksite visus draugus, kurie nedalyvavo, nes jūsų atlikti darbai buvo labai prasmingi.“

Iš Širvintų raj. atvykusi švietimo centro neformaliojo ugdymo organizatorė Daiva Chadusevičienė pabrėžė pedagogų indėlį į projektą: „Jūs, moksleiviai, galite daug, tačiau visada reikia to mokytojo, kuris palaikytų ir padrąsintų. Todėl sakau didelį ačiū jums ir jūsų mokytojams.“

Moksleiviai pristatė savo gerąsias patirtis, rodė savo veiklų akimirkas, pasakojo įspūdžius. Visiems netikėtumą surengė Lentvario moksleiviai – jie visus norinčius sukvietė ant scenos ir sušoko masinį „Lietaus šokį”.

Visi vieningai sutarė, kad „Piliečio žadintuvas“ turi tęstis toliau. Po padėkų ir dovanų įteikimo 200 moksleivių sugužėjo ant šalia esančios pievelės ir  suformavo gyvą Lietuvos vėliavos spalvų saulę.

Kitoje patalpoje „Piliečio žadintuvo“ dalyviai surengė gerųjų patirčių mugę. Joje puikavosi mokyklų paruošti stendai, kuriuos komandos pristatinėjo vieni kitiems. „Moksleiviai galėjo ne tik pasidalinti sėkmingiausiomis veiklomis, bet ir stebėdami kitus, pasisemti naujų idėjų kitų mokslo metų veikloms“,  – sakė R. Vaičekonytė.

 

Visus metus vykdė visuomenei aktualią veiklą

Viena iš projekto organizatorių Neringa Jurčiukonytė teigė, jog vykdytos veiklos aktualios visiems: „Visuomenėje gausu mitų, kad patys žmonės negali įsitraukti į jiems rūpimų problemų sprendimus. Taip pat – nėra įsiklausoma į jaunimo poreikius, jų pasiūlymus. Projektas „Piliečio žadintuvas“ įgalino jaunimą spręsti jiems svarbias problemas. Moksleiviai aktyviai įsitraukė į diskusijas apie patyčias, žalingus įpročius, jaunimo santykius su vyresnių kartų žmonėmis, aktualias visuomenei problemas. Per devynis mėnesius trukusį projektą keitėsi dalyvių vertybės. Būti pilietišku, tai nereiškia atlikti darbus priverstinai. Būti piliečiu yra madinga! Pilietiškumas – gyvenimo būdas, įsiklausymas į bendruomenės poreikius“,  – apibendrindama mokslo metų veiklas sakė NSII direktorė. 

Čia galite pamatyti Elektrėnų “Versmės” gimnazijos gerąją patirtį

Diskusijų epicentre – kasdienės problemos

Projekto metu moksleiviai susitikdavo du kartus per savaitę. Viena valanda būdavo skirta bendraamžių švietimo metodui. Jo metu jaunimo lyderiai vesdavo užsiėmimus savo bendraamžiams, kurių metu moksleiviai patys bandė ieškoti priežastinių ryšių esamoms problemoms ir jų sprendimo būdams. Moksleiviai kas mėnesį atlikdavo po visuomenei naudingą darbą. Pavyzdžiui, surengdavo bendrus renginius su vienišais pagyvenusiais žmonėmis ar vaikų globos namų auklėtiniais, tvarkydavo apleistus kapus. Anot paties jaunimo, bendra veikla mažino socialinę atskirtį ir diskriminaciją dėl amžiaus, socialinės ar ekonominės padėties.

Antra valanda būdavo skirta pasaulyje pripažintam Forumo teatro metodui, kurį vesdavo 171 pedagogas, socialinis darbuotojas, psichologas. Prieš 14 metų Menų ir mokymo namų direktorės R. Vaičekonytės į Lietuvą „atvežtas“ neformalaus ugdymo metodas padėjo moksleiviams tiesiogiai pajusti ir išgyventi įvairias situacijas, mokytis bendravimo meno. „Kartų konfliktai, socialinė atskirtis ir dėl to mokyklose kylančios patyčios, smurtas – tai tik keletas iš daugelio temų, nagrinėtų projekto metu. Forumo teatras skiriasi nuo mums įprastų savo interaktyvumu. Į jį tiesiogiai gali įsitraukti ir vaidinantieji, ir žiūrovai. Moksleiviai įsijausdavo į skriaudėjų ir skriaudžiamųjų vaidmenis, o žiūrovai galėdavo bet kurio metu stabdyti situaciją, diskutuoti, siūlyti problemos sprendimo variantus ir vaidinimą pasukti teigiama linkme. Toks neformalus ugdymo būdas leidžia moksleiviams scenoje išgyventus, išsiaiškintus dalykus pritaikyti kasdieniame gyvenime“,  – apie kiekvienos savaitės užsiėmimus pasakojo R. Vaičekonytė ir pridūrė, jog šioje vietoje kvalifikuotas specialistas yra labai svarbus asmuo, kuris teisinga linkme koordinuoja užsiėmimų struktūrą, padeda vaikams sukurti vaidybines situacijas, jų tema moderuoja diskusiją, sudeda svarbiausius temos akcentus.

Veiklos vykdomos įgyvendinant Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos lėšomis finansuojamą projektą TAPK („Neformaliojo švietimo paslaugų rėmimo sistemos sukūrimas savivaldybėse”), kurį administruoja Švietimo mainų paramos fondas.

 

 

 

 

Komentarai