Tauragės miesto ir rajono jaunimas pradėjo aktyvią kampaniją prieš patyčias, nepakantą ir smurtą. Keturios miesto ir rajono mokyklos įsitraukė į respublikinį projektą „Piliečio žadintuvas“. Iniciatyvos metu jaunimas pats bando spręsti iškylančias problemas, vykdydami visuomenei naudingus darbus. Tai pirmas tokio pobūdžio projektas Lietuvoje, bendram tikslui apjungiantis daugiau nei 2000 moksleivių. Jiems talkina iniciatyviausi šalies mokytojai.
Projekte dalyvauja Tauragės M. Mažvydo, „Jovarų“ pagrindinės mokyklos taip pat Baltrušaičių ir Šilgalių pagrindinės mokyklos. Jų veikla jau įsibėgėjo ir parodė, kad susibūrimas draugėn ir bendro tikslo siekimas gali pakeisti aplinką, kurioje gyvena.
Unikalūs metodai
Kiekvienoje mokykloje, susibūrę į komandas, moksleiviai susitinka du kartus per savaitę. Vieną iš užsiėmimų veda jaunimo lyderis. Bendraamžių švietimas – unikalus neformalaus ugdymo metodas, kurio metu jaunuoliai diskutuoja patyčių, smurto, diskriminacijos, integracijos temomis. Taip pat organizuoja įvairias simuliacijas, bandydami išsiaiškinti, kaip „veikia“ visuomenė.
Antrojo užsiėmimo metu moksleiviai vaidina forumo teatrą, kurį koordinuoja pedagogas. Šiame teatre nėra pasyvių žiūrovų, visi dalyvaujantys gali vaidinti ir pakeisti modeliuojamą situaciją gera linkme. Situacijos kas kartą keičiasi: tėvų ir veikų nesutarimai, patyčios mokykloje, narkotikai ir t.t. Patys moksleiviai gali įsijausti į skriaudėjų ir skriaudžiamųjų kailį, o paskui papasakoti, kaip jautėsi, ką darytų, jei situacija būtų reali.
Pasiryžę keisti(s)
Moksleiviai ne tik kalbasi. Jie griebiasi visuomenei naudingų darbų. Pavyzdžiui Tauragės „Jovarų“ pagrindinė mokykla organizavo tarptautinę tolerancijos dieną, kurios metu įtraukė mokyklos bendruomenę į įvairius renginius. Tauragės jaunimas jau planuoja akcijas, į kurias įtrauks ir savo miesto ar miestelio žmones.
Tuo metu Šilgalių pagrindinės mokyklos komanda visai miestelio bendruomenei vaidino forumo teatrą. Pažiūrėti etiudo tema „Kartos ir jų nesutarimai“ atėjo apie 50 žmonių. Bendruomenė įsitraukė į reginį, patarinėjo aktoriams, patys bandė spręsti vaidinime iškeltą problemą.
Švietėjai priėmė iššūkį
„Mokyti savo bendraamžius – neįmanoma“, – turbūt tokia pirmoji mintis galėjo šauti ne vienam jaunimo lyderiui. Tačiau po surengtų vienos dienos, o vėliau ir trijų dienų išvažiuojamųjų mokymų, visi kaip susitarę kartojo „mes galim!”. Šilgalių pagrindinės mokyklos jaunimo lyderis Selestinas Sragauskas teigė, kad jam labai patinka savanoriška veikla. „Vietoj nuobodžiavimo namuose bendraujame, diskutuojame, vaidiname. Jau esame kalbėję apie patyčias, diskriminaciją dėl amžiaus.“
Mokytojai pasiryžę padėti
Entuziazmo ir geranoriškumo kupini projekte dalyvauja ir pedagogai. Savanorišku bei užsidegusiu darbu pastarieji ne tik ugdo moksleivius, bet ir plečia neformalaus ugdymo kompetencijas. Baltrušaičių pagrindinės mokyklos mokytojas Mindaugas Gečas teigė, jog projekto nauda abipusė: „Iš mano pusės tobulėja darbo su vaikais kompetencija, o vaikai, diskutuodami apie patyčias, visuomenės problemas, mokosi pagarbos, tarpusavio supratimo.“
Rita Gudauskienė, koordinuojanti „Jovarų“ pagrindinės mokyklos komandą, teigė, jog užsiėmimų metu bendravimas su vaikais tampa betarpiškas. „Dar ieškau rakto nuo jų spynų, kurios užrakinusios aktorinius sugebėjimus. Tačiau tikiu, kad jau netrukus jaunuoliai tobulai vaidins forumo teatrą“, – kalbėjo pedagogė ir pridūrė tikinti, kad „Piliečio žadintuvo“ projektas gali peraugti į nuolatinį neformalųjį švietimą.