„Sparnuotoji moteris“ – pirmoji Lietuvos aeroklubo prezidentė moteris

\"\"Šiais laikais turbūt nebėra srities, kurioje nesutiktume moterų – moterys mechanikės, moterys mokslininkės… Čia mes dedame daugtaškį, nes visų sričių, kuriose yra moterys, paprasčiausiai nebeišvardinsime, sąrašas būtų tiesiog per ilgas.  Dedame ne tik daugtaškį, apibrėžiantį sričių gausą, bet ir lygybės ženklą, nes šiandien norime pristatyti pirmąją Lietuvos aeroklubo (LAK) prezidentę moterį – Eglę Paužuolienę, kuri perėmė šį titulą iš prieš ją LAK valdžiųsių autoritetingų vyrų rankų.

 

Papasakokite, kas yra Eglė Paužuolienė ir kas ją atvedė į LAK.

Gana filosofinis klausimas. 🙂 Eglė – teisininkė, valstybės tarnautoja, aviacijos fanė, mama. Į LAK, viena vertus, atvedė vyras, kita vertus – atėjau pati. Susipažinusi su Donatu sužinojau apie aviamodeliavimą. Tai veikla, kurios iki pažinties su juo neteko nei matyti, nei apie tai girdėti. Negalėjau patikėti, kad tai gali būti ne tik linksmas laisvalaikio praleidimas, bet ir profesionalus sportas, pragyvenimo šaltinis. Palaipsniui įsitraukiau į varžybų organizavimą, kartu lankiausi varžybose užsienyje. Prieš keletą metų tapau viena iš Lietuvos aviamodelių sporto federacijos prezidento pavaduotojų. Ši federacija – viena iš trylikos, kurias vienija Lietuvos aeroklubas. Pastarojo prezidento rinkimuose, visų nuostabai, nusprendžiau sudalyvauti praėjusiais metais.

 

LAK istorija prasideda 1935 m., o Jūs tapote pirmoji moteris užėmusi LAK prezidento kėdę. Papasakokite savo tapimo LAK prezidente istorija. Kaip pati jaučiatės dėl tokio pasiekimo ir „pirmosios moters“ titulo ir kaip manote, kas lėmė, kad 85 metus klubą valdė tik vyrai? Galbūt klube trūksta moterų?

Dalyvauti LAK prezidento rinkimuose nusprendžiau pakankamai spontaniškai. Prieš kiekvienus LAK prezidento rinkimus federacijos narės pradeda bruzdėti, ieškoti potencialių kandidatų. Taip buvo ir praėjusiais metais. Lietuvos aviamodelių sporto federacijos kolektyvas tarėsi, diskutavo, kokį kandidatą galėtų deleguoti, tačiau kandidatūra taip ir neatsirado. Tada man toptelėjo mintis, kad galėčiau iškelti savo kandidatūrą. Žinoma, tai buvo visiška avantiūra, nes, visų pirma, aviatorių bendruomenėje nebuvau žinoma. Buvau menkai pažįstama su dideliu Lietuvos aviamodelių sporto federacijos kolektyvu, jau nekalbu apie kitų federacijų atstovus. Antra, nebuvau „pilnateisė“ aviatorių bendruomenės narė, nes pati asmeniškai nekultivuoju nei vienos iš aviacijos sporto šakų. Nepaisant to, nusprendžiau mesti iššūkį sau ir LAK bendruomenei. Dalyvavimo rinkimuose tikslas buvo parodyti, kad galima rinktis iš platesnio ir įvairesnio kandidatų sąrašo, išjudinti bendruomenę, suaktyvinti diskusijas apie tai, kokį vadovą norime matyti LAK prezidento poste, kokie tikslai turi būti keliami organizacijai. Jau po pirmo rinkimų turo sužinojau, kad laimėjau rinkimus. LAK bendruomenė iššūkį priėmė. Man tai buvo pasitikėjimo avansu ženklas ir, tuo pačiu, didelė atsakomybė.

LAK prezidento rinkimų laimėjimo nelaikau savo pasiekimu. Tai labiau labai rizikingas balsą už mane atidavusių delegatų sprendimas. 🙂 Noriu tikėti, kad rizika pasiteisino. Labai nesureikšminu, kad esu pirmoji moteris, tapusi LAK prezidente. Bet suprantu, kodėl taip yra. Viena vertus, bendruomenėje moterų netrūksta, kita vertus, daugumą vis tiek sudaro vyrai. Stereotipinis mąstymas, kad vadovauti turėtų vyrai, bendruomenei nesvetimas. Iki šiol LAK vadovavo žinomi, autoritetingi vyrai.

 

Papasakokite, ką veikia LAK?

Lietuvos aeroklubas, kaip minėjau, vienija 13 federacijų: Lietuvos akrobatinio skraidymo, Lietuvos akrobatinio sklandymo, Lietuvos bendrosios aviacijos, Lietuvos parašiutų sporto, Lietuvos aviamodelių sporto, Lietuvos parasparnių ir skraidyklių sporto, Lietuvos oreivių, Lietuvos sklandymo sporto, Lietuvos aviakonstruktorių, Lietuvos senovinių orlaivių, Lietuvos vaikų sklandymo sporto federacijas, taip pat Lietuvos aviacijos veteranų sąjungą. LAK, kaip skėtinė asociacija, vienija apie 2500 fizinių asmenų, kurie veiklą vykdo visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje. Pagrindinė veikla – aviacijos sporto varžybų organizavimas. LAK taip pat intensyviai įsitraukęs į teisėkūros procesą, aktyviai bendradarbiauja su LAK interesų srityje veikiančiomis valstybinėmis institucijomis. LAK atstovauja ne tik sportinę, bet ir mažąją aviaciją bendrąja prasme. Siekiame, kad LAK taptų stipriu subjektu atstovaujant nekomercinę aviaciją politikos formavime.

 

Papasakokite apie savo iniciatyvą  „Moterys aviacijoje“. Kaip gimė ši idėja ir ar pavyko suvienyti bei išlaikyti moteris šiame neformaliame klube ar pernai metais vykęs renginys, sukvietęs „sparnuotąsias“ moteris, buvo tik vienkartinis projektas?

Iniciatyvos įgyvendinimo formą padiktavo renginys, kuriame teko sudalyvauti – „Meno degustacija“, Užupio Respublikoje esančioje meno galerijoje. Per tris pirmuosius kadencijos mėnesius, kuomet teko apsilankyti ne viename renginyje, ne viename aerodrome, pastebėjau, kad kiekviename jų vienokį ar kitokį vaidmenį vaidina moterys. Kilo noras jas suburti, pašnekinti, nusifotografuoti. Norėčiau, jog ši iniciatyva nebūtų vienkartinė. Laikas parodys, kaip bus iš tikrųjų.

 

Ir pabaigai – visada yra įdomu „nuklijuoti etiketę“ ar sugriauti mitą – kokį mitą apie aviatores ar apskritai apie aviaciją galite sugriauti?

Nežinau, ar tai visuotinai paplitęs mitas, bet yra manoma, kad aviacija – paslaptinga, mažai kam pasiekiama sritis. Taip, sritis ypatinga, tačiau kiekvienas, jaučiantis potraukį dangui, norintis pajausti paukščio skrydį ar patirti ekstremalių pojūčių, gali lengvai įsilieti į bendruomenę, kuri padės ir patars.

 

Dėkojame už pokalbį ir linkime sėkmės.

 

 

Interviu ir straipnsį rengė

Visi skirtingi visi lygūs programos savanorė

Alvita Butmanaitė