Miesto ir rajono jaunuoliai pradėjo aktyvią kampaniją prieš patyčias, nepakantą ir smurtą. Keturios mokyklos įsitraukė į respublikinį projektą „Piliečio žadintuvas“. Iniciatyvos metu jaunimas pats bando spręsti iškylančias problemas, vykdydami visuomenei naudingus darbus. Tai pirmas tokio pobūdžio projektas Lietuvoje, bendram tikslui apjungiantis daugiau nei 2000 moksleivių. Jiems talkina iniciatyviausi šalies mokytojai.
Širvintų mieste ir rajone dalyvauja Musninkų A. Petrulio gimnazija, „Atžalyno“, Bagaslaviškio J. Šeiniaus ir Bartkuškio pagrindinės mokyklos. Jų veikla jau įsibėgėjo ir parodė, kad susibūrimas draugėn ir bendro tikslo siekimas gali pakeisti aplinką, kurioje gyvena.
Unikalūs metodai
Kiekvienoje mokykloje, susibūrę į komandas, moksleiviai susitinka du kartus per savaitę. Vieną iš užsiėmimų veda jaunimo lyderis. Bendraamžių švietimas – unikalus neformalaus ugdymo metodas, kurio metu jaunuoliai diskutuoja patyčių, smurto, diskriminacijos, integracijos temomis. Taip pat organizuoja įvairias simuliacijas, bandydami išsiaiškinti, kaip „veikia“ visuomenė.
Antrojo užsiėmimo metu moksleiviai vaidina forumo teatrą, kurį koordinuoja pedagogas. Šiame teatre nėra pasyvių žiūrovų, visi dalyvaujantys gali vaidinti ir pakeisti modeliuojamą situaciją gera linkme. Situacijos kas kartą keičiasi: tėvų ir veikų nesutarimai, patyčios mokykloje, narkotikai ir t.t. Patys moksleiviai gali įsijausti į skriaudėjų ir skriaudžiamųjų kailį, o paskui papasakoti, kaip jautėsi, ką darytų, jei situacija būtų reali.
Pasiryžę keisti(s)
Širvintų moksleiviai ne tik kalbasi. Jie griebiasi visuomenei naudingų darbų. „Piliečio žadintuvas“ skatina savanorystę, todėl Musninkų A. Petrulio gimnazijos auklėtiniai sutvarkė savanorių kapus. Kitos mokyklos jau kuria planus, akcijas, į kurias galėtų įtraukti bendruomenę.
Švietėjai priėmė iššūkį
„Mokyti savo bendraamžius – neįmanoma“, – turbūt tokia pirmoji mintis galėjo šauti ne vienam jaunimo lyderiui. Tačiau po surengtų vienos dienos, o vėliau ir trijų dienų išvažiuojamųjų mokymų, visi kaip susitarę kartojo „mes galim!”. Musninkų A. Petrulio gimnazijos moksleivė Zita Minevičiūtė sakė, kad moksleiviai aktyviai įsijungia į veiklą ir diskusijas. „Kalbėjome apie toleranciją, diskriminaciją, patyčias. Man labai patinka užsiėmimų organizavimas, savanoriavimas ir draugų įtraukimas“, – kalbėjo dešimtokė.
Bendraamžių švietėja iš „Atžalyno“ pagrindinės mokyklos Smiltė Kulikovskaja pasakojo, jog sužinotas teorines žinias moksleiviai bando pritaikyti spręsdami problemas forumo teatro situacijose. „Vaidinome apie negalią turinčių žmonių diskriminaciją, skurdą ir nelygybę.“
Mokytojai pasiryžę padėti
Entuziazmo ir geranoriškumo kupini projekte dalyvauja ir pedagogai. Savanorišku bei užsidegusiu darbu pastarieji ne tik ugdo moksleivius, bet ir plečia neformalaus ugdymo kompetencijas. Širvintų „Atžalyno“ pagrindinės mokyklos mokytoja Viktorija Jaškevičiūtė teigė, jog vertybių išsiaiškinimas užsiėmimų metu duoda daug naudos.