Raseinių moksleiviai skambina piliečio žadintuvu

Raseinių  jaunuoliai pradėjo aktyvią kampaniją prieš patyčias, nepakantą ir smurtą. Keturios miesto mokyklos įsitraukė į respublikinį projektą „Piliečio žadintuvas“. Iniciatyvos metu jaunimas pats bando spręsti iškylančias problemas, vykdydami visuomenei naudingus darbus. Tai pirmas tokio pobūdžio projektas Lietuvoje, bendram tikslui apjungiantis daugiau nei 2000 moksleivių. Jiems talkina iniciatyviausi šalies mokytojai.

Mieste ir rajone dalyvauja „Kalno“, Betygalos Maironio, Nemakščių M. Mažvydo vidurinės mokyklos ir Žaiginio P. Šivickio pagrindinė mokykla. Jų veikla jau įsibėgėjo ir parodė, kad susibūrimas draugėn ir bendro tikslo siekimas gali pakeisti aplinką, kurioje gyvena.

Unikalūs metodai

Kiekvienoje mokykloje, susibūrę į komandas, moksleiviai susitinka du kartus per savaitę. Vieną iš užsiėmimų veda jaunimo lyderis. Bendraamžių švietimas – unikalus neformalaus ugdymo metodas, kurio metu jaunuoliai diskutuoja patyčių, smurto, diskriminacijos, integracijos temomis. Taip pat organizuoja įvairias simuliacijas, bandydami išsiaiškinti, kaip „veikia“ visuomenė.

Antrojo užsiėmimo metu moksleiviai vaidina forumo teatrą, kurį koordinuoja pedagogas. Šiame teatre nėra pasyvių žiūrovų, visi dalyvaujantys gali vaidinti ir pakeisti modeliuojamą situaciją gera linkme. Situacijos kas kartą keičiasi: tėvų ir veikų nesutarimai, patyčios mokykloje, narkotikai ir t.t. Patys  moksleiviai gali įsijausti į skriaudėjų ir skriaudžiamųjų kailį, o paskui papasakoti, kaip jautėsi, ką darytų, jei situacija būtų reali.

Švietėjai priėmė iššūkį

„Mokyti savo bendraamžius – neįmanoma“, – turbūt tokia pirmoji mintis galėjo šauti ne vienam jaunimo lyderiui. Tačiau po surengtų vienos dienos, o vėliau ir trijų dienų išvažiuojamųjų mokymų, visi kaip susitarę kartojo „mes galim!”.

Raseinių moksleiviai ne tik kalbasi. Jie griebiasi visuomenei naudingų darbų. Pavyzdžiui, Raseinių rajono Nemakščių M. Mažvydo vidurinės mokyklos komanda tvarkė apleistus žydų kapinių kapus.

Bendraamžių švietėja Luknė Barčaitė iš „Kalno“ vidurinės mokyklos pasakojo, jog vaidinant forumo teatrą moksleiviams buvo įdomu įsijausti į patyčias patiriančio moksleivio kailį. „Situacija buvo tokia, kad vienas vaikas klasėje patiria patyčias dėl to, kad gauna nemokamus pietus. Vieni vaidino skriaudžiančiuosius, o vienas – patyčias patiriantį moksleivį. Vaidinome, įvedinėjome naujus veikėjus, kol pavyko išspręsti problemą“, – pasakojo jaunimo lyderė.

Viktorija Mejerytė iš Nemakščių M. Mažvydo vidurinės mokyklos teigė, kad moksleiviai labai noriai dalyvauja veiklose, diskutuoja apie skurdą, diskriminaciją dėl amžiaus, socialinę atskirtį.

Mokytojai pasiryžę padėti

Entuziazmo ir geranoriškumo kupini projekte dalyvauja ir pedagogai. Savanorišku bei užsidegusiu darbu pastarieji ne tik ugdo moksleivius, bet ir plečia neformalaus ugdymo kompetencijas. „Kalno“ vidurinės mokyklos pedagogė Gitana Jukilaitienė teigė, kad netradicinis teatro metodas yra labai veiksmingas. „Matau galimybę ir tikrai norėčiau, kad visi moksleiviai jį vaidintų per klasės valandėles. Šių užsiėmimų metu bendraudama su vaikais pamatau kitokį jų veidą, jie atsiveria. Dabar ruošiamės mokykloje pastatyti dėžę, į kurią visa bendruomenė galės mesti pasiūlymus naujoms vaidybinėms situacijoms“,  – pasakojo mokytoja. 

 

 

 

 

Komentarai